کد قالب کانون دستاوردهای فرهنگی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 229
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 229
بازدید ماه : 457
بازدید کل : 153113
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 21 بهمن 1402

فرمان تحول رسانه ملی در دستان وحید جلیلی/ بودجه شفاف می‌شود؟

18. تحول در رسانه ملی رادیو و تلویزیون و سینماها

از میان رسانه های جمعی، تلویزیون چه در جهت مثبت یا منفی بسیار اثرگذار است. حضور تلویزیون در همه خانه ها و وسیع بودن دامنه و بُرد آن، تأثیر غیرمستقیم بر بیننده، سمعی و بصری بودن آن، اشتغال یک یا چند ساعته اکثریت مردم به تماشای آن در روز و تنوع مخاطبان آن از نظر سنی، نشان دهنده اهمیت این رسانه است. حضرت امام خمینی رحمه الله در سخنی می فرماید:


1- صحیفه نور، ج 21، ص 195.

2- همان، ص 237.

رادیو و تلویزیون از تمام رسانه هایی که هست، حساس تر است. رادیو تلویزیون می تواند یک مملکت را اصلاح کند و می تواند به فساد بکشد. این را نه روزنامه می تواند، نه سینما می تواند، نه تئاتر می تواند، نه تبلیغات لفظی که در منابر است می تواند، برای اینکه اینها همه شعاعشان محدود است.(1) رادیو و تلویزیون یک دستگاهی است که هم در طرف تبلیغات فاسد اهمیت زیادی دارد و هم در طرف تبلیغات صحیح... تمام مطبوعات این طور است. منتها اهمیت تلویزیون بیشتر از همه است.(2)


1- آیین انقلاب اسلامی، گزیده ای از اندیشه و آرای حضرت امام، ص 240.

2- همان، ص 236.

متأسفانه رژیم پهلوی از این رسانه پر اهمیت در جهت منفی و تخریبی آن بهره می گرفت. تلویزیون با نمایش تصاویر مستهجن و ضداخلاقی و فیلم های مبتذل و گمراه کننده، شوهای مستهجن، پخش موسیقی و رقص و آوازهای حرام، بر افراد جامعه و به ویژه نسل جوان اثر ویرانگری داشت. ترویج فرهنگ منحط غربی، ترویج روابط نامشروع و ضداخلاقی بین زنان و مردان، ترویج فرهنگ بی حجابی و بی عفتی، معرفی و تبلیغ افراد فاسد و منحرف از قبیل خواننده ها، هنرپیشه ها و رقاصه های داخلی و خارجی به عنوان الگو، تحریک و تقویت روحیه شهوانی و حیوانی، بی حرمتی به شخصیت زن و استفاده از او به عنوان ابزار تبلیغاتی برای پر کردن جیب سرمایه داران، از پی آمدهای برنامه های این رسانه بود. خوش بختانه با پیروزی انقلاب، این وضعیت اسفناک پایان یافت و رادیو و تلویزیون با ارائه برنامه های سازنده و مفید در جهت رشد و تعالی مردم، گام های مؤثری برداشتند.

سینماها نیز یکی دیگر از محیط های فاسد و ضداخلاقی دوران رژیم پهلوی بودند، انحطاط و فساد اخلاقی در سینماها بیش از رادیو و تلویزیون بود. هم فضا و محیط سینماها، فضایی بسته ومستعد برای انواع آلودگی ها و اختلاط نامشروع زنان و مردان و دختران و پسران جوان بود و هم فیلم هایی که نمایش داده می شد، پر از صحنه های زشت و مستهجن بود. فساد این گونه فیلم ها به گونه ای بود که ناگزیر بودند تماشای آن را در الظاهر برای اشخاص کمتر از 18 سال ممنوع کنند. هر چند این ضابطه در عمل رعایت نمی شد و بسیاری از دختران و پسران نوجوان نیز به تماشای این گونه فیلم ها می پرداختند؛ زیرا روزنامه ها نیز سرشار از آگاهی های تبلیغاتی سینماها و دعوت مردم به تماشای فیلم هایی بود که تماشای آن برای اشخاص کمتر از 18 سال ممنوع بود. البته این فیلم ها، آثار تباه کننده شدیدی بر زنان و مردان به ویژه جوانان جامعه داشت. بسیاری از روابط نامشروع و ضداخلاقی نقش بسته بر پرده سینما، برای جوانان جنبه آموزشی داشت و جوانان را به تقلید از اعمال و کردار آنها در جامعه و محیط خانوادگی وا می داشت. پیروزی انقلاب به این مفسده هم پایان داد. امروز به برکت انقلاب اسلامی، فیلم های سالم و مفید زیادی در سینماها به پرده نمایش در می آید.

19. احیای ارزش و منزلت معنوی زنان

انقلاب اسلامی موفق شد زنان ایران را که در رژیم پهلوی تحت تأثیر فرهنگ غربی، شخصیت اسلامی و ملی و هویت واقعی و فطری خویش را از دست داده و وسیله ای برای ارضای هوس های نامشروع شده بودند، به جایگاه واقعی شان برگرداند. انقلاب این باور را به وجودآورد که زن، نیمی از پیکره جامعه را تشکیل می دهد و می تواند در بسیاری از زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، حضور فعال داشته باشد. انقلاب به زن فهماند که اصالت و سلامت خانواده و نسل انسان به عهده اوست، زیرا اسلام، مقام و احترام ویژه ای برای زن قائل است و مادر بیشترین سهم را در پرورش فرزند دارد. امام خمینی رحمه الله در همین زمینه فرموده است: «از دامن زن، مرد به معراج می رود».(1)

احیای منزلت معنوی زنان و دختران از دستاوردهای بسیار مهم انقلاب است. نگرش رژیم پهلوی به زنان و دختران، مادی، منفعت طلبانه و لذت جویانه بود. دلیل این ادعا نیز سیاست استفاده ابزاری رژیم پهلوی از زن برای شهوت رانی مردان عیاش بود. حضرت امام خمینی رحمه الله از همان دوران مبارزه و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به افشاگری این رفتار اهانت آمیز پرداخت و با این فرهنگ فاسد مخالفت کرد. ایشان در شهریور 1357 در مصاحبه ای با تلویزیون فرانسه فرمود:

این شاه است که به حسب نقل در مصاحبه با مخبر ایتالیایی گفته است درک من از زن آن است که او باید زیبا و فریبا باشد. این شاه است که زن ها را به فساد می کشاند.(2)


1- محمد باقر حشمت زاده، چارچوبی برای تحلیل و شناخت انقلاب اسلامی در ایران، صص 356_360.

2- در جست وجوی راه از کلام امام، دفتر سوم، ص 26.

این دیدگاه ابزاری در مقایسه با بینش اصیل و ناب امام خمینی رحمه الله بیشتر نمود می یابد، آنجا که می فرماید:

اسلام زن ها را از آن چیزهایی که در جاهلیت بوده، نجات داده است. آن قدر که اسلام به زن خدمت کرده است، خدا می داند که به مرد خدمت نکرده است. شما نمی دانید که در جاهلیت زن چه بوده و در اسلام چه شده؟ اسلام می خواهد همان طوری که مرد همه کارهای اساسی را می کند، زن هم بکند، اما نه اینکه زن یک چیزی شود که آقا دلشان می خواهد که بزک کرده بیاید توی جامعه و با مردم مخلوط بشود. با جوان هاآن طوری مخلوط شود! اسلام می خواهد جلو اینها را بگیرد. اسلام می خواهد حیثیت و احترام زن را حفظ کند. می خواهد به زن شخصیت بدهد که از این فعلیت بیرون بیاید. اینها می خواهند زن را بفروشند و او را از این دست به آن دست کنند. این را مخالف است اسلام.(1)

این نگرش حضرت امام در سخنان دیگر ایشان نیز کاملاً مشهود است:

نقش زن در عالم از ویژگی های خاص برخوردار است. صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه می گیرد. زن، یکتا موجودی است که می تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتش یک جامعه، بلکه جامعه ها به استقامت و ارزش های والای انسانی کشیده شوند. می تواند به عکس آن باشد.(2)


1- همان، ص 28.

2- صحیفه نور، ج 16، ص 125.

عنایتی که اسلام به زنان دارد، بیشتر از عنایتی است که به مردان دارد، در این نهضت، زنان حق بیشتری از مردان دارند. زنان،مردان شجاع را در دامان خود بزرگ می کنند. قرآن کریم، انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز. اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملت ها گرفته شوند، ملت ها به شکست و انحطاط کشیده می شوند. قوانین اسلام همه به صلاح زن و مرد است. زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند.(1)

بر اساس نگرش دینی و انقلابی، منزلت زن در پرتو انقلاب اسلامی، احیا و کرامت انسانی به او بازگردانده شد. در این نگاه، زن، ابزار نیست، بلکه مبدأ همه سعادت هاست. زن، مربی جامعه است و شقاوت و سعادت کشور به وی وابسته است. البته پیروزی انقلاب اسلامی ایران افزون بر ایجاد کرامت انسانی در زنان، تحول روحی و فکری عظیمی به وجود آورد و آنان را از موجودی گرفتار لباس و آرایش به انسان هایی شجاع، فداکار و شهیدپرور، مقاوم و صبور، فعال و خدمت گزار تبدیل کرد و نقش آنان را در محیط خانه و اجتماع پررنگ ساخت. به برکت انقلاب اسلامی، زنان و دختران در پشتیبانی از جبهه ها و عرصه های سازندگی و فعالیت های اجتماعی، حضوری گسترده داشتند و جلوه دیگری از تحولات روحی و فکری ایجاد شده را به نمایش گذاشتند.

حضرت امام خمینی رحمه اللهدر سخنی می فرماید:


1- در جست وجوی راه از کلام امام، دفتر سوم، ص 31.

در رژیم سابق، شأن و مرتبت عبارت از آرایش مهوّع و لباس های کذا و منزلگاه های کذا بود و امروز ارزش، ارزش انسانی است؛ ارزش اخلاقی است که به واسطه همین تحول در قشر بانوان، دیگر آنهایی که با آرایش های فاسد و لباس های فاخر می خواستند فخرفروشی کنند در بین جامعه ما محکومند و خجالت زده اند.(1)

20. حمایت همه جانبه از زنان

از دیگر دستاوردهای انقلاب، حمایت همه جانبه از بانوان در امور مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی است. این حمایت ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و نیز مصوبه ها و آیین نامه های دولت پیش بینی شده است و در ابعاد مختلف رفاهی، خانوادگی، ازدواج و طلاق، مهریه، حضانت فرزندان، حمایت دوران بارداری، دادگاه خانواده، نفقه، تساوی با مرد در برابر قانون تجلی یافته است. بند چهاردهم اصل سوم قانون اساسی در مورد تساوی زن و مرد در برابر قانون می گوید:


1- 6.همان، دفتر دهم، ص 406.

تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون. بر اساس این بند، تفاوتی بین زن و مرد در جهت تأمین حقوق همه جانبه آنها وجود ندارد و دولت موظف است حقوق همه جانبه زنان را نیز همانند مردان تأمین کند. بنا بر اصل 21 قانون اساسی، دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند و امور زیر را انجام دهد:

1. ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی؛

2. حمایت مادران بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بی سرپرست؛

3. ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده؛

4. ایجاد بیمه خاص بیوه گان و زنان سال خورده و بی سرپرست؛

5. اعطای قیمومیت فرزندان به مادران شایسته در صورت نبودن ولی شرعی.

ماده 642 قانون مجازات اسلامی نیز پرداخت نکردن نفقه را جرم می داند:

هر کس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع نماید، دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می نماید.

یکی دیگر از قوانین حمایتی ویژه بانوان در امور شغلی و خدمتی، قانون خدمت نیمه وقت بانوان مصوب 10/9/1362 مجلس شورای اسلامی است. تصویب نامه مدت استفاده بانوان باردار از معذوریت مصوب 25/3/1367 هیئت وزیران، از دیگر مقررات حمایتی از زنان است. همچنین با الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی درباره مهریه، (مصوب 29/4/1376 مجلس شورای اسلامی) چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد، محاسبه و پرداخت می شود.

21. تحول در نظام آموزشی

قبل از انقلاب اسلامی، سیاست های کلان آموزشی و پرورشی بر اساس ترویج جدایی دین از سیاست و ناکارآمدی دین، بی تفاوتی نسبت به آموزه های دینی، توسعه بی حجابی و بی عفتی، اختلاط دختران و پسران در مدارس خصوصی، برگزاری اردوهای مختلط با برنامه های فاسد، به کارگیری معلمان و مدیران نالایق و فاسد و غرب زده، تبلیغ فرهنگ غربی و مانند آن بود. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، نه تنها سیاست ها و جهت گیری های غلط گذشته کنار رفت، بلکه دست اندرکاران آموزش و پرورش توانستند با سیاست ها و جهت گیری های درست در جهت پرورش مذهبی و دینی دانش آموزان گام های مؤثری بردارند. آنان کوشیدند تا اصول و سیاست های جدیدی را پی ریزی کنند که به آشنایی دانش آموزان با واقعیت دین و مذهب و مفاهیم اسلامی، گسترش فعالیت های مذهبی و فرهنگی در مدارس، ایجاد نمازخانه در مدارس، ترویج فرهنگ نمازخوانی و نماز جماعت، ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در بین دانش آموزان دختر، مقابله و مبارزه با مظاهر فساد اخلاقی و بی عفتی و بی حجابی، تأکید بر اهمیت دانش از نظر اسلام، تشویق استعدادهای برتر و درخشان، آشنا کردن دانش آموزان با سیاست های استکباری شرق و غرب و واقعیت های جهانی، ترویج فرهنگ آشنایی با قرآن و مفاهیم عالی آن، ترویج تشکل های سالم و سازنده دانش آموزی از قبیل امور تربیتی و انجمن اسلامی و بسیج، ایجاد فضای سالم دینی در محیط های ورزشی دختران دانش آموز و زدودن مفاسد اخلاقی می توان اشاره کرد.

یکی از دستاوردهای مهم انقلاب در حوزه آموزش و پرورش، ارتقای سطح علمی و افزایش معلومات دانش آموزان و کسب موفقیت های علمی در المپیادهای مختلف جهانی است. قبل از انقلاب اسلامی ایران، دانش آموزان ایرانی در هیچ یک از المپیادهای جهانی شرکت نداشتند. بعد از انقلاب، برای تقویت بنیه دروس ریاضی مدارس و علاقه مند کردن دانش آموزان به رشته ریاضی، مسابقات سراسری دانش آموزان رشته ریاضی دبیرستان های کشور در فروردین 1363 در شیراز با شرکت 90 نفر از بهترین دانش آموزان برگزیده برگزار شد. از آن پس، همه ساله این مسابقات با جدیت و اهتمام بیشتری برگزار می شود. موفقیت ایران در رشته های مختلف المپیادهای جهانی دانش آموزی، سال به سال بیشتر شده و سه بار مقام اول جهانی، دو بار مقام دوم جهانی و دو بار نیز مقام سوم جهانی را به دست آورده است.(1)

توسعه و تقویت آموزش در ابعاد مختلف، از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش است. توسعه مقاطع تحصیلی، توسعه مدارس فنی و حرفه ای، افزایش میزان پوشش تحصیلی، ارتقای میزان گذر تحصیلی، افزایش نرخ قبولی دانش آموزان، افزایش فضاهای آموزشی، توسعه آموزش کودکان استثنایی، توسعه پرورش استعدادهای درخشان، توسعه مدارس خارج از کشور، افزایش سطح تحصیلی آموزگاران و افزایش خدمات رسانی به فرهنگیان از جمله این موارد است.


1- مروری بر دو دهه تلاش برای اعتلای تعلیم و تربیت کشور، 1357 _ 1358، ص 6 .

با توجه به هدف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران در توجه به اقشار محروم و مستضعف جامعه، وزارت آموزش و پرورش، رسیدگی به وضع دانش آموزان مناطق محروم را در اولویت های اجرایی خود قرار داده و در این راه، گام های بلندی برای مدرسه سازی، به خدمت گرفتن آموزگاران و تجهیزات مورد نیاز در روستاها و مناطق محروم برداشته است. از آن جا که متن و محتوای کتاب های درسی، مبنای تعلیم و تربیت دانش آموزان است و در فرهنگ سازی و جهت گیری های تربیتی آنان تأثیر بسزایی دارد، تلاش گسترده ای برای تقویت محتوای آنها شده است.

22. استقلال دانشگاه ها

اهمیت و نقش دانشگاه ها به عنوان عالی ترین مراکز آموزش کشور در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. حضرت امام خمینی رحمه الله در این مورد می فرماید:

دانشگاه ها، مبدأ تحولات است. دانشگاه، مرکز سعادت و در مقابل شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین بشود.(1)

رژیم پهلوی چون وابسته و متکی به غرب بود، برای وابسته کردن دانشگاه ها به غرب تلاش می کرد. این تلاش ها تا حدود زیادی به ثمر نشسته بود. این وابستگی ها بیشتر در حوزه های سیاست گذاری، مدیریت، آموزش، اندیشه و رفتار و کردار دانشجویان به چشم می خورد. در واقع، نقشی که دانشگاه ها در جهت وابسته کردن کشور به بیگانگان داشتند، از دیگر گروه های اجتماعی به سادگی برنمی آمد. چنانچه دانشگاه از مسیر اصلی سازندگی خارج شود، این انحراف و وابستگی، فرهنگ غرب گرایی و وابستگی را به دیگر حوزه های اجتماعی سرایت می دهد و دامنه بی هویتی و غرب گرایی را گسترش خواهد داد. حضرت امام خمینی رحمه الله در این باره چنین می فرماید:

مردم بازار نمی توانند ما را بکشند به دامن شوروی یا امریکا. مردمی که دهقان هستند، نمی توانند ما را بکشند به دامن این و آن. مردمی که در کارخانه ها هستند، نمی توانند این کار را بکنند. آن که می تواند ما را وابسته کند و در دامن امریکا یا شوروی بکشد، دانشگاه است، برای اینکه همه چیز ما در دانشگاه است. همت کنید با هم دانشگاه را اصلاح کنیم.(2)

ایشان برای استقلال دانشگاه اهمیت خاصی قائل بود. ازاین رو، تنها پنج روز پس از پیروزی انقلاب فرمود:


1- در جست وجوی راه کلام امام، دفتر بیست و یکم، ص 20.

2- همان، ص 24.

اینها دانشگاه ها را با هر قدرتی که داشتند، عقب نگه می داشتند. نمی گذاشتند که اساتید ما درست بچه های ما را تعلیم کنند. نمی گذاشتند که بچه ها تعلیماتشان درست شود این هم برای این بود که می دیدند... چنانچه دانشگاه به طور صحیح عمل کند، مستقل باشد، بعد که این جوان ها از دانشگاه بیرون بیایند، ضداستعمار بیرون می آیند. این هم یک نقشه ای بود که اینها کشیده بودند.(1) ما از حصر اقتصادی نمی ترسیم. ما از دانشگاه می ترسیم که جوان های ما را آن طور تربیت کنند که خدمت غرب بکنند. ما از دانشگاهی می ترسیم که آن طور جوان های ما را تربیت کنند که خدمت به کمونیسم کنند.(2)

حضرت امام در سخنانی دیگر ابعاد پر اهمیت استقلال دانشگاه را چنین بازگو می کند:

ما با تخصص مخالف نیستیم. با علم مخالف نیستیم. با نوکری اجانب مخالفیم. ما می گوییم که تخصصی که ما را به دامن امریکا بکشد یا انگستان، یا به دامن شوروی و چین بکشد، این تخصص مهلک است، نه تخصص سازنده... تخصصی که در خدمت اجانب است، ضررش از همه چیز بالاتر است. علمی که ما را بکشد به طرف امریکا یا شوروی، آن علم، علم مضر است. آن علمی است که برای ملت ها هلاک می آورد. ما می خواهیم یک دانشگاهی داشته باشیم و یک کشوری داشته باشیم که این وابستگی مغزی را که مقدم بر همه وابستگی هاست و خطرناک تر از همه وابستگی هاست، نجات بدهد.


1- کوثر، مجموعه سخنرانی های حضرت امام خمینی ره، ج 3، ص 384.

2- آیین انقلاب اسلامی، گزیده ی اندیشه و آراء امام خمینی رحمه الله، ص 249.

ما اساتید دانشگاهی را می خواهیم که آن اساتید بتوانند مغزهای جوانان ما را مستقل بار بیاورند. غربی نباشند، شرقی نباشند، رو به غرب نایستند. آتاتورک نباشند و تقی زاده هم نباشند. ما می خواهیم یک دانشگاهی داشته باشیم که بعد از چند سال دیگر تمام حوایج خودمان را خودمان تحصیل کنیم.(1)

رژیم پهلوی در عرصه فرهنگی و دینی، برای سست کردن اعتقادات و باورهای دینی در بین استادان و دانشجویان تلاش زیادی می کرد، به گونه ای که استادان و دانشجویان از پوشش مناسب استفاده نمی کردند. رژیم پهلوی حتی در سال 1356 تصمیم گرفت از ورود دختران دانشجوی چادری به محوطه دانشگاه جلوگیری کند که این طرح چند روز بیشتر دوام نیاورد و رژیم عقب نشینی کرد.


1- سخنرانی، مورخ 4/3/1360.

پیروزی انقلاب اسلامی به همه این مفاسد و بی بندوباری ها پایان داد. به برکت انقلاب اسلامی، باورهای دینی در بخش عظیمی از دانشجویان ظهور کرد و فضای اسلامی و سالمی بر محیط دانشگاه ها حاکم شد. نه تنها دانشجویان و استادان حجاب اسلامی را در حد ضرورت با میل و اختیار انتخاب کردند، بلکه قشر قابل توجهی از دختران دانشجو، حجاب برتر، یعنی چادر را به عنوان حجاب خویش برگزیدند. در زمینه عمل به احکام و واجبات اسلامی نیز تحولات چشم گیری به وجود آمد. انجام فریضه نماز و روزه و توجه جدی به نماز جماعت، ادعیه، زیارات، اعتکاف و گرایش به قرآن در زمینه های مختلف روخوانی، قرائت، حفظ، مفاهیم و تفسیر به شکل گسترده و قابل توجهی در محیط دانشگاهی رواج یافت. اوج تحولات فرهنگی و معنوی در دانشگاه ها را در ایثار و فداکاری های دانشجویان در دوران دفاع مقدس می توان مشاهده کرد. حضور داوطلبانه ده ها هزار دانشجو از سراسر کشور در صحنه های دفاع مقدس و تقدیم هزاران شهید، جانباز و آزاده، جلوه ای از تحولات فرهنگی ایجاد شده در عرصه دانشگاه های کشور است. برای تکمیل این تحولات و نهادینه شدن آنها از ابتدای پیروزی انقلاب، ایجاد اصلاحات لازم در دانشگاه ها به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار گرفت. حضرت امام خمینی رحمه الله در این باره فرمود:

ما که می گوییم دانشگاه باید از بنیان تغییر بکند و تغییرات بنیادی داشته باشد و اسلامی باشد، نه این است که فقط علوم اسلام را در آنجا تدریس کنند... ما می گوییم که دانشگاه های ما مانع از ترقی فرزندان این آب و خاک است. ما می گوییم که جوان های ما اگر علم هم پیدا کردند، تربیت ندارند؛ مربی به تربیت اسلامی نیستند. لهذا آن چیزی که از دانشگاه های ما بیرون آمده است، یک انسان متعهد، یک شخصی که برای مملکت خودش دل سوز باشد و تمام نظرش به این نباشد که منافع خودش را به دست بیاورد، ما نداریم... می خواهیم بگوییم که دانشگاه های ما باید در احتیاجاتی که ملت دارند، در خدمت ملت باشد، نه در خدمت اجانب.(1)


1- آیین انقلاب اسلامی (گزیده ای از اندیشه و آرای امام خمینی رحمه الله)، ص 245.

برای ایجاد تحولات فرهنگی لازم در دانشگاه ها، نهادها و سازمان هایی نیز تشکیل شدند که انجمن های اسلامی دانشجویی، بسیج دانشجویی، جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها از جمله این موارد است. عملکرد نظام اسلامی در حوزه آموزش عالی در سال های بعد از انقلاب نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران به توسعه آموزش عالی در ابعاد مختلف آن توجه خاصی کرده و پیشرفت چشم گیری داشته است. افزایش تعداد دانشجویان در حال تحصیل، افزایش تعداد پذیرفته شدگان دانشگاه ها، توسعه تعداد دانشگاه ها و دانشکده ها، تأسیس و توسعه دانشگاه ها در مناطق و شهرهای محروم و کوچک، افزایش شاخص حضور دختران دانشجو نسبت به جمعیت کشور و افزایش کادر آموزشی، از دستاوردهای قابل توجه انقلاب اسلامی ایران در حوزه دانشگاه هاست .

همچنین در راستای توجه به مناطق محروم و شهرهای کوچک و دورافتاده که یکی از سیاست های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب است، مسئولان تلاش کرده اند توزیع جمعیتی دانشجویان در مناطق مختلف کشور به صورت عادلانه صورت گیرد.

ادامه دارد.........


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: مناسبتی